MÁMOAS, PETROGLIFOS E CASTROS CERVANTES


MÁMOAS 

 
MACHADO NEOLÍTICO
 
Durante anos, a única referencia ao megalitismo no concello de Cervantes estaba nos topónimos O Monte da Medorra, na parroquia de Lamas, O Chao da Arquela, en Quindous, e O Monte da Medorra da Prida ou Pena do Castelo, na parroquia de Vilaquinte. Mais, un machado neolítico atopado a mediados dos anos sesenta do pasado século e dado a coñecer no mes de marzo de 2012, abría a posibilidade á existencia dalgún tipo de xacemento adscrito a este período. O machado foi localizado nunha pedreira da aldea de Padornelo, na parroquia da Ribeira, e dende aquelas estivo en mans de don José Luis González, veciño de Valgos. De feito, don José Luis asegura que cando se empezou a utilizar a maquinaria no campo "desfixéronse moitas tumbas de pedra". No lugar tamén apareceran outras pezas, entre elas unha posible punta de frecha, que non se conservan. O seu propietario cedeu o achado ao museo etnográfico de Cervantes para a súa exposición. Semella que está realizado nunha rocha coñecida como anfibolita (orixe metamórfica); tamén podería ser outra rocha similar de orixe plutónica: diorita ou granolita. Ten 23 cm de longo, 8 cm de ancho e 7,5 cm no fío lixeiramente curvado. Bo estado de conservación.

 

 
NECRÓPOLE MEGALÍTICA DA PENA DOS MOUROS
 
Está formada por catro enterramentos. Atópase xunto unha pista, na Serra de Palmeán, nunha penichaira a 1.180 metros de altitude, entre as aldeas de Folgueiroa (Dorna) e Chan de Lagares (San Pedro de Cervantes).
 
O primeiro túmulo ten unhas medidas aproximadas de 12 metros de diámetro e 1,5 de altura. Ten un cráter de violación pouco profundo do que sobresaen dous esteos de xisto. Non conserva a pedra cobertoira. Sobre a súa superficie hai unha laxe partida que debeu formar parte da cámara funeraria, ademais de varias pedras de xisto e cuarzo que corresponderían á coiraza pétrea. Polo oeste ten un profundo suco de seis metros de longo realizado por unha máquina que vai dende a base ata o cráter. O resto atópase moi estragado polas roturacións e posibles actuacións furtivas. Cuberto pola matogueira.
 
O segundo enterramento, a poucos metros do anterior, ten 12 metros de diámetro e unha altura aproximada de 0,90 centímetros. Do cono de violación, pouco profundo, sobresae un esteo de xisto. Non conserva a pedra cobertoira. Sobre a mámoa hai unha gran laxe que puido corresponder a un dos esteos fincados da cámara ou á tampa. Debido ás roturacións do terreo perdeu boa parte da masa tumular. Cuberto pola matogueira. 
 
A mámoa nº 3 ten unhas medidas aproximadas de 18 metros de diámetro e unha altura de 1,5 metros. Foi cortada pola pista. O cono de violación que xa presentaba semella que foi reaberto. Sobre o túmulo e no corte realizado polo camiño vense abundantes pedras de xisto que  puideron formar parte da coiraza que recubría o monumento. Cuberta pola matogueira. 

 

A finais do mes de xullo de 2016 localizamos unha cuarta mámoa, próxima ás anteriores. Cuberta totalmente pola maleza, ten unhas medidas aproximadas de 12 metros de diámetro e 0,80 de altura. Presenta un cráter de violación de 2 metros de diámetro do que sobresaen un cinco esteos da cámara megalítica, algúns desprazados. Tamén se observan restos de coiraza pétrea.  O día 24 de setembro de 2019, despois de proceder á súa limpeza, comunicámosllo a Patrimonio para que proceda á súa catalogación.

  

A necrópole tiña un quinto enterramento que foi totalmente destruído. En principio cremos que se trataba dun pozo para unha mámoa que logo non se chegou a facer, mais ao examinar o lugar apréciase con claridade que si houbo un túmulo que foi, literalmente, arrasado. Pódense ver varias pedras de xisto e cuarzo que formarían parte da coiraza e o anaco dun esteo medio soterrado.    
 
Non moi lonxe obsérvase un montículo artificial de planta circular que semella corresponderse cunha mámoa.
 
En definitiva, a necrópole atópase en regular estado de conservación, moi afectada polas roturacións do terreo, camiño e actuacións furtivas. Chamounos poderosamente a atención que os veciños das aldeas próximas descoñeceran practicamente estas medorras, a primeira voz de alarma, que saibamos, deuna hai anos un axente da Consellería do Medio Rural cando advertiu a un dos propietarios de que tivera coidado cos enterramentos ao roturar o terreo. Malia o suposto descoñecemento, no lugar existe o folclore da presenza dun tesouro. 
 
O día 23 de maio de 2017 comunicamos ao Servizo do Patrimonio Cultural en Lugo unha escavación furtiva na mámoa número 1.
 
A principios do ano 2021, a petición do Colectivo Patrimonio dos Ancares, a necrópole foi sinalizada pola Deputación Provincial de Lugo por medio da Reseva da Biosfera dos Ancares Lucenses.
 


MÁMOAS DO VAL ESCURO

En Folgoso, parroquia de Cereixedo, a 1.125 metros de altitude. Dúas mámoas sen catalogar, situadas nun pastizal, localizadas polo Colectivo Patrimonio dos Ancares no ano 2016. Perderon gran parte da masa tumular en altura.

 
 
MÁMOAS DOS FORNIÑOS 
 
Situadas entre a Golada do Campo do Circo e o Monte Odreiro, na parroquia de Vilarello, nunha divisoria de augas dos concellos de Cervantes e Valboa, este último no Bierzo, e a unha altitude de 1.256 metros. Está formada por catro túmulos, tres no concello de Balboa (O Bierzo), non moi lonxe do campamento romano da Cortiña dos Mouros. A medorra ubicada na parte galega ten unhas medidas de 20 por 16 metros e unha altura de dous metros. A cámara megalítica foi arrasada no ano 2009 por unha máquina que estaba a realizar unha escavación furtiva.
 
Segundo a lenda, as mámoas foron utilizadas como fornos para facer o cal utilizado no castelo de Doiras.
 


 
MÁMOAS DE SAVANE   
 
O día 21 de febreiro de 2016, integrantes do noso colectivo localizamos unha necrópole megalítica integrada por dúas mámoas non coñecidas ata o presente. A descuberta foi posible grazas a que non hai moitos meses talaran parte dos piñeiros que había xunto a estrada local CP 07-02, pouco antes da pista asfaltada que baixa cara a aldea de Vilar de Mouros (parroquia de San Pedro de Cervantes) e, sobre todo, a que a intensa nevada dos últimos días achandou a maleza, tanto a que cubría os túmulos funerarios como da contorna, facéndoas perfectamente visibles. Esta necrópole atópanse na Serra da Cortella, a 1.179 metros de altitude, nunha penichaira dende onde se observa unha ampla panorámica. Atópase a uns 800 metros en liña recta das mámoas da Pena dos Mouros. A mámoa número 1 ten unhas medidas de 8,5 metros de diámetro e 0,50 de altura. A mámoa número 2 mide 9 metros de diámetro e 0,60 de altura. Ambas as dúas posúen cráter de violación duns dous metros de diámetro e sobre elas teñen plantados piñeiros. Non semella que no seu interior acollan cámara funeraria de pedra. 
 
O día 7 de xuño, dende o Servizo do Patrimonio Cultural comunicáronnos que os seus arqueólogos xa realizaron a inspección correspondente, comprobando que, en efecto, se trata "de dous xacementos arqueolóxicos tipo túmulo". Catalogados cos códigos: GA27012093 e GA27012094, identificándoos cos nomes de Túmulo 1 de Savane e Túmulo 2 de Savane. Tamén llo comunicaron ao Concello de Cervantes.

 
 

O mesmo día 7, o compañeiro, o axente forestal da Consellería do Medio Rural, Severino Orozco Carro, informounos da existencia doutros posibles enterramentos na mesma zona. Ao día seguinte, guiados por Seve, achegámonos  ata o lugar. Estes montes, totalmente cubertos pola maleza e con plantacións de árbores (rebolas e piñeiros), son comunais. Nun radio aproximado duns 450 metros puidemos comprobar a existencia de posibles enterramentos megalíticos non documentados ata o presente. Hai moitos anos, buldozer do antigo ICONA levantaron gran parte do monte que, xunto coas posteriores plantacións de árbores, foron os responsables do estado en que se atopan estes enterramentos.  Pero a sorporesa levámola cando Seve nos mostrou un enterramento que conserva no interior parte da cámara megalítica de forma poligonal composta por sete esteos da que semella partía un corredor pouco desenvolvido orientado cara o S-L. A tampa cobertoira desapareceu, posiblemente cando profanaron o monumento para buscar "tesouros". 
 
Os achados foron comunicamos ao Servizo do Patrimonio Cultural e ao Concello de Cervantes. O día 14 de novembro de 2016, dende o Servizo do Patrimonio Cultural informáronnos que un dos enterramentos que presenta cámara pétrea poligonal, sen tampa cobertoira, despois da visita dos técnicos xa foi catalagado. Para o resto, debido á espesa maleza e a leña que os cubre, dixeron que tiñan que esperar a que melloren as condicións. 

     

O día 24 de setembro de 2019 solicitámoslle ao Servizo de Xestión Cultural a catalogación dunha mámoa situada nas inmediacións da anterior. Despois de proceder á súa limpeza, comprobamos que ten un diámetro duns 11 metros e unha altura de 0,70. Cráter de violación. Non se distinguen restos de cámara nin de coiraza. Foi afectada por un vello carreiro.
 
A principios do ano 2021, a petición do noso colectivo, a necrópole foi sinalizada pola Deputación Provincial de Lugo por medio da Reseva da Biosfera dos Ancares Lucenses.  

 

 
MÁMOA DO CASTRO
 
No monte Trabado do Seixo, no Chao de Vilarín, parroquia de Vilaquinte, a 675 metros de altitude, a Xunta de Galicia ten catalogada unha mámoa da que non conseguimos información, nin oral nin visual.  Cremos que non existe tal medorra.
 

DOLMEN DA CAMPA DO CIMBRO 
  
O día 13 de novembro de 2020, os do Colectivo Patrimonio dos Ancares documentamos a mámoa con dolme situada a maior altitude de Galicia. Foi na Campa do Cimbro, a 1.655 metros, non moi lonxe do Pico dos Tres Bispos (1.794 metros), lindeiro entre o concello de Cervantes e O Bierzo. Trátase dun túmulo de terra duns 16 metros de diámetro de cuxo cráter de violación asoman cinco esteos de pedra que forman unha cámara tirando a poligonal de 1 por 1,5 metros. Non atopamos restos da tampa cobertoira que foi partida, posiblemente, cando foi violada para buscar inexistentes tesouros. Sobre o túmulo vense pequenas pedras de cuarzo e cuarcita que formaban parte da coiraza que o recubría. Ata o presente, a mámoa con dolmen a maior altitude era a do Marco Cavado, a 1.640 metros, entre os concellos ourensáns de Chandrexa de Queixa e Manzaneda. 
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.
 
 
 
 
MÁMOA DO CARBALLAL
 
O día 15 de novembro de 2020, na parroquia de Quindous, no sitio coñecido como O Carballal, case no límite coas parroquias de Santa María do Castro e San Pedro de Cervantes, a 1.110 metros de altitude, documentamos unha mámoa duns 19 metros de diámetro e 1,70 de altura en cuxo cráter de violación, duns dous metros de diámetro, asoman varias pedras que foron partidas que correspondían á cámara funeraria. Sobre o túmulo obsérvase unha potente coiraza pétrea formada por multitude de pedras que o recubrían. Un antigo camiño cortou parcialmente o túmulo. Non moi lonxe atópase a necrópole da Pena dos Mouros, formada por cinco máomoas. 
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.
 
 



MONTE DA MEDORRA 
  
Na parroquia de Lamas. Á dereita da estrada que vai de San Román a Catroventos, no cruce que baixa cara Lamas. Trátase dunha penichaira situada a 883 metros de altitude sobre o nivel do mar dende onde se divisa unha ampla panorámica. Despois de peitear todo o monte, non atopamos vestixios. No lugar, moi alterado, instaláronse antenas de telefonía e de televisión e tamén está adicado a labores agrícolas. Os veciños non conservan memoria de que alí houbera algún enterramento.

 

 
O CHAO DA ARQUELA
 
Recibe o nome un monte situado na parroquia de Quindous, por riba da cabeceira parroquial e das aldeas de Estremar de Baixo e Estremar de Riba. Trátase dunha penichaira dende a que se domina toda a contorna. Uns veciños informáronnos de que tiñan escoitado que en tempos había unha medorra que fora achandada hai moitos anos polos labores agrícolas. Nós, polo momento, non atopamos ningún vestixio.
 
Segundo a tradición, nese mesmo lugar houbo un mosteiro que dependía do de Carracedo do Bierzo, polo que estaría baixo a protección da orde do Císter.

 

 
A MEDORRA
  
En Borzoado, na parroquia de Dorna, consérvase o topónimo da Medorra. Non atopamos restos. 
 
Di a lenda que hai un tesouro.
 
 
MONTE DA MEDORRA DO PENEDO DA PRIDA
 
Situado por riba da aldea de Vilaquinte, a 709 metros de altitude sobre o nivel do mar. Consérvase o topónimo. Non atopamos restos.
 

 
MONTE DA MEDORRA DE TRABADO
 
En Trabado, Cereixedo, houbo unha mámoa que foi destruída polo acondicionamento dun pastizal. Con anterioridade xa fora aterrada polas repoboacións do ICONA.


PETROGLIFOS 
 
 
PETROGLIFO DA CAMPA DO BARREIRO
 
O día 25 de agosto de 2013, os do Colectivo Patrimonio dos Ancares demos a coñecer os primeiros petroglifos situados na comarca galega de Os Ancares. Localizámolos preto dun sendeiro que sobe cara a Campa do Barreiro, nos Montes de Robledo, parroquia de Donís, a uns 1.100 metros de altitude sobre o nivel do mar. Trátase de, ao menos, 28 coviñas insculpidas nunha rocha lixeiramente inclinada cara a posta do sol, cara o oeste. As medidas das coviñas, algunhas bastante erosionadas, van dende os tres aos sete centímetros de diámetro. Un grupo, situadas no centro do panel, forman un semicírculo. Na parte inferior da pena hai unha pía de forma ovalada que mide 14 centímetros na parte máis longa e 10 centímetros na menor, e cunha prfundidade de 5 centímetros. Dúas coviñas están unidas por un suco, apreciándose outros dous sucos, un duns 14 centímetros de longo. A carón da pena principal hai outra pena que en tempos formou parte desta onde se observan dous pequenos puntos moi erosionados.
 
As coviñas son ocos de planta redonda e sección semiesférica escavadas na superficie da rocha, sendo as representacións máis sinxelas da arte rupestre ao aire libre (aínda que quizais as máis enigmáticas) dentro do repertorio das insculturas galegas. Poden aparecer illadas, formando agrupacións como no presente caso, e asociadas a outros motivos, tanto de temática naturalista como xeométrica, atopándose, en maior ou en menor medida, na maioría dos complexos rupestres. Dada a diversidade onde aparecen, temos que pensar que non terían un único significado: recipientes para ofrendas, lugares para recoller a auga que sería utilizada nalgún tipo de ritual, receptáculos para sacrificios, calendarios solares e lunares, símbolos de carácter sexual feminino relacionados coa fertilidade, mapas terrestres e celestes, delimitadores de espazos sagrados ou lugares máxicos, etc. Malia o anterior, ao tratarse dunha arte simbólica, son para nós, en principio e como acontece co resto das representacións, de natureza inintelixible e co único que xogamos son con hipóteses xa que este sistema de comunicación desapareceu xunto coas persoas que os xeraron, incluso cabe a posibilidade de que o seu significado só sería comprensible a determinados membros daquela sociedade. Canto á súa adscrición cronolóxica e cultural, abranguería, cando menos, dende o Neolítico ata a Idade Media, tendo en conta, ademais, que algunhas coviñas poden ter unha orixe natural a causa da alteración superficial das rochas. No que atinxe a estas gravuras da Campa do Barreiro, e tomando como referencia outras de similares características esparexidas ao longo de Galicia, coidamos que hai que encadralas nalgún momento da Idade do Bronce.
 
A respeito do seu emprazamento (ao igual que as outras gravuras do concello que temos localizadas) a pena está situada a carón dunha vía de tránsito (un sendeiro), nas proximidades dunha penichaira, no que aquí se coñece como campa, único espazo dunha orografía montañosa apto para pacer o gando e sementar o cereal, por onde discorre un curso de auga; estes sitios, como acontece coas alzadas, tamén se utilizaban como poboados estacionais (aínda se conservan as ruínas dunha rexa cabana de pedra), dato a ter en conta xa que é posible que os autores dos gravados viviran no lugar ou desenvolveran aquí a súa actividade agrícola e gandeira.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio que xa procedeu á súa catalogación. 
 
A petición do Colectivo Patrimonio dos Ancares, a Deputación de Lugo, por medio da Reserva da Biosfera dos Ancares Lucenses, sinalizouno a principios do ano 2021. 

 


 
PETROGLIFOS DA CAMPA DE CAMPO REDONDO
 
Unha semana despois da localización do petroglifo dos Montes de Robledo, documentamos máis gravuras no concello. Foi o día 31 de agosto de 2013 na campa de Campo Redondo, situada a 1.300 metros de altitude. Trátase dun pequeno val, entre a aldea de Piornedo e o Pico Mostallar, atravesado polo río de Veiga Cimeira e protexido polos montes de Pena Longa, Os Penedois e a Serra do Agulleiro. No lugar aínda se ven os restos dunha vella cabana onde se refuxiaban os pastores, así como os dunha morrena glaciar.

 

A rocha, situada no medio da campa, resulta moi visible dende os camiños que acceden á mesma. Trátase dunha pena granítica cunhas medidas dun metro de alto, 2,60 de longo e 2,15 de ancho. Os motivos están insculpidos na parte superior da rocha que presenta unha lixeira inclinación cara o sur-oeste. As gravuras están formadas por 12 coviñas redondas cunhas medidas que van dende os tres aos nove centímetros de diámetro e cunha profundidade máxima dun centímetro, e por nove coviñas de forma ovalada onde a de maior tamaño acada unhas medidas de 11 por 7 centímetros e unha profundidade de 2,5. As coviñas redondas están máis erosionadas ca as ovaladas.
 
Como sinalamos máis arriba, chama a atención a ubicación da rocha, situada a xeito de "altar" no medio da campa.
 
O achado xa foi comunicado a Patrimonio que xa procedeu á súa catalogación.

 

 
PETROGLIFOS DE PIORNEDO
 
O mesmo día 31 de agosto, cando regresabamos da campa de Campo Redondo, localizamos na aldea de Piornedo outras gravuras insculpidas sobre dúas pedras graníticas que forman parte dun muro, non moi lonxe da capela do San Lourenzo. As dúas rochas presentan varias coviñas, nunha delas hai unha cruz latina gravada posteriormente. Todo apunta a que estas rochas formaban parte dunha ou máis penas que foron cortadas para facer o peche. A cruz pode ser unha posible cristianización dun lugar considerado como pagano ou como marca divisoria dunha herdade.
 
O achado xa foi comunicado a Patrimonio que xa procedeu á súa catalogación.

 
PETROGLIFOS DA BOCA DO CAMPO
 
Na parroquia de Donís, nas inmediacións do Corno Maldito ou Pico do Corno, a unha altitude duns 1.500 metros.
 
Tratáse de tres penas con coviñas de distintos tamaños situadas nunha campa onde aínda se poden ver as ruínas de varias construcións onde, ata non hai moito tempo, se instalaban os veciños que dende comezos ata o final do verán se trasladaban ata o lugar co gando. Tamén se conserva unha estrutura pétrea de forma circular (corro), a xeito de círculo lítico que, supoñemos, se utilizaba para gardar os animais. Nas inmediacións hai máis penas con coviñas. (A situación destes petroglifos debémosllo a Iago López Fuenteseca). 
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

 

 
PETROGLIFOS DA GOLADA DA BOCA DO CAMPO
 
Iago López tamén me informou de máis rochas con coviñas na Golada da Boca do Campo, non moi lonxe da campa do mesmo nome. Aínda non nos achegamos ata o sitio. 

 
PETROGLIFOS DA MALLADA DO MUSTALLAR
  
O día 22 de novembro de 2015, antes das primeiras neves, integrantes do noso colcectivo localizamos unha rocha granítica, situada a uns 1.700 metros de altitude, con cinco coviñas de entre dous e catro centímetros de diámetro. Non moi lonxe localizamos outra pena gravada cunha cruz moderna. 
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

  
 
PETROGLIFOS DO MUSTALLAR
 
O mesmo día 22 localizamos a uns 1.800 metros de altura, nunha ladeira do Pico Mustallar, unha pena de xisto, rente ao chan, con nove covinas gravadas que oscilan entre os dous e os sete centímetros de diámetro. Este petroglifo ten a singularidade de ser, ata o presente, o máis alto de Galicia. Ata o momento obstentaba esta "distinción" o petroglifo das Arcas, a 1.770 metros de altitude, no concello de Manzaneda, tamén con coviñas. O achado xa foi comunicado ao Servizo de Patrimonio Cultural da Xunta de Galicia e ao Concello de Cervantes.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio quen xa procedeu á súa catalogación.

 

 
PETROGLIFOS DA PENA DO OSO
 
Trátase dun outeiro situado a 1.161 metros de altitude sobre o nivel do mar, preto dunha campa a pouco máis de 1,5 quilómetros de Piornedo. Foron localizados polo noso colectivo o día 6 de agosto de 2016. No afloramento granítico documentamos unha pena con catro cazoletas, tres delas aliñadas, e dúas penas máis cunha coviña cada unha. As medidas oscilan entre os 3 e os 7 centímetros de diámetro, e unha profundidade de entre o,5 e 3 centímetros.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.


 
 

 
PETROGLIFOS DA BRAÑA DE VILARELLO
 
O día 20 de xuño de 2018, integrantes do Colectivo Patrimonio dos Ancares documentamos uns novos petroglifos no concello de Cervantes. Foi na Braña de Vilarello, na parroquia de Donís (Cervantes), a uns 1.200 metros de altitude, preto do camiño que vai ao pico do Corno Maldito. Na parte superior e horizontal dunha enorme rocha localizamos 8 coviñas de factura claramente artificial cunhas medidas que oscilan entre 3 e 7 centímetros de diámetro.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

 

 
PETROGLIFOS DE POSO
 
O día 8 de marzo de 2014, os do noso colectivo localizamos outras gravuras inéditas no concello. Foi na aba do Pico da Legua, na aldea de Poso, parroquia do Pando. Trátase dunha pena granítica con nove cazoletas de entre nove e once centímetros de diámetro e unha profundidade de entre medio e un centímetro. 
 
O achado comunicámosllo ao Servizo de Patrimonio en Lugo e ao Concello de Cervantes.

 

 
PETROGLIFOS DO TESO DO ACEVEDO
 
En Poso, parroquia de O Pando. Localizámolos o día 5 de xuño de 2014 grazas á axuda do amigo José de Vilarín, de Murias (Navia de Suarna). Atópanse a 1.364 metros de altitude sobre o nivel do mar. Trátase de cinco penas graníticas polas que se distribúen máis de cen coviñas. A maior, horizontal, duns 15 x 15 metros, ten arredor de medio cento. As medidas van dende os 4 aos 8 centímetros de diámetro, e unha profundidade que oscila entre os 0,5 e 2 centímetros.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

 
 

PETROGLIFOS NAS INMEDIACIÓNS DO TESO DE ACEVEDO

Os do Colectivo Patrimonio dos Ancares localizamos novos petroglifos no concello de Cervantes. Foi ao pé do Teso de Acevedo, na parroquia do Pando, a 1.320 metros de altitude. Sobre unha pena granítica situada a ras do chan, separadas dous metros entre si, represéntanse dúas combinacións de tres círculos concéntricos, unha con coviña central e a outra cun suco que dende o centro parte cara o exterior. Sitúanse non moi lonxe dunhas pedras con coviñas que documentamos no ano 2014. 

 

Trátase das oitavas combinacións de círculos que atopamos no concello. Datados na Idade do Bronce, hai máis de 4.000 anos, este tipo de motivos terían un significado simbólico-relixioso de difícil interpretación: representacións do sol, lugares onde se practicaría algún tipo de ritual ou máxicos, etc. É a primeira vez que documentamos dúas combinacións circulares gravadas na mesma pedra, as que descubrimos con anterioridade atópanse illadas.

Ata non hai moito tempo críase que os petroglifos, unha das manifestacións máis peculiares e enigmáticas da prehistoria de Galicia, eran inexistentes nas zonas máis montañosas de Galicia que ocupan a parte oriental das provincias de Lugo e Ourense. Dos varios grupos que levamos descubertos no concello de Cervantes, catro xa foron catalogados por Patrimonio como BIC (Ben de Interese Cultural), entre outros os do Pico do Mustallar que, ata o presente, son os situados a maior altitude de Galicia (1.800 metros); ata ese momento eran os petroglifos das Arcas, a 1.770 metros de altitude, no concello ourensán de Manzaneda.


O 90% dos petroglifos que levamos documentado atópanse na única zona granítica da comarca dos Ancares que só ocupa uns dez quilómetros cadrados, nun territorio de case 1.000 onde a pedra predominante son as cuarcitas, calizas e pizarras.

 
PETROGLIFOS DO CARRILÓN
 
O día 30 de abril de 2016, integrantes do noso colectivo localizamos 19 penas con coviñas e dous círculos simples no montes do Carrilón, en Poso, parroquia do Pando, a 1.300 metros de altitude. As súas dimensións oscilan entre cinco e dez centímetros de diámetro e unha profundidade que vai de 0,5 a 1 centímetros. Sitúanse xunto antigos camiños e en lugares de pastoreo, entre tres correntes de auga.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

 

 
PETROGLIFOS DO PENEDO GRANDE
 
O día 18 de outubro de 2016, integrantes do Colectivo Patrimonio dos Ancares documentamos uns novos petroglifos no concello de Cervantes. Foi no Penedo Grande, un monte situado a 1.164 metros de altitude sobre o nivel do mar, pertencente á aldea de Moreira, na parroquia de Donís.
 
Trátase de catro penas sobre as que se distribúen nove pías e coviñas de factura claramente artificial, cunhas medidas que van dende os 16 aos 7 centímetros de diámetro e unha profundidade que oscila entre os 6 e 2 centímetros.
 
Coma no resto dos petroglifos localizados no municipio de Cervantes, estes do Penedo Grande caracterízanse tamén por atoparse preto de lugares adicados dende tempos inmemoriais ao cultivo e ao pastoreo, e preto de centenarios camiños. Todas as estacións descubertas tamén posúen a singularidade de ser os que están situados a maior altitude de Galicia, por riba dos 1.000 metros.
 
A localización deste petroglifos foi grazas á información achegada por David Mourelo.


 

 
PETROGLIFOS DO MONTE GALEGOS
 
O día 5 de agosto de 2018, en Moreira, na parroquia de Donís (Cervantes), a 1.325 metros de altitude, sobre un aflorametno granítico, documentamos 17 coviñas cunhas medidas que oscilan entre 6 e 2 centímetros de diámetro. Noutra rocha, situada a uns tres metros da anterior, descubrimos unha combinación de tres círculos concéntricos con coviña central. Chamounos especialmente a atención este último achádego xa que se trata do primeiro motivo destas características atopado na comarca, todos os que descubrimos con anterioridade están formados por coviñas e  unha gravura navicular. Ten como base o círculo, documentándose en Galicia varios tipos. Como no caso das coviñas trátase dun motivo enigmático, sendo obxecto do variadas interpretacións: representacións do sol, escudos, ofrendas votivas, etc. En definitiva, terían un significado simbólico-relixioso de difícil interpretación. A súa antigüidade, como no caso das coviñas, pode rondar os 4.000 anos. Coma o resto das coviñas que descubrimos na comarca dos Ancares, estas do Monte Galegos podémolas adscribir á Idade do Bronce, hai uns 4.000 anos.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.
 
 
 
 

 
PETROGLIFOS DE CAMPO FORMOSO
 
O día 25 de febreiro de 2017, integrantes do noso colectivo localizamos unha nova pena con gravuras. Nesta ocasión foi no lugar coñecido como Campo Formoso, a uns 1.525 metros de altitude sobre o nivel do mar, debaixo do Pico dos Tres Bispos (1.798 m) e o Pico das Charcas (1.800 m) e que fan límite coa provincia de León. Trátase dunha rocha situada nunha campa onde se ven tres coviñas de 3, 4 e 5 centímetros de diámetro respectivamente, aliñadas de este a oeste. Nas proximidades nace o río do Ortigal. 
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

 

 
PETROGLIFOS DE GRANDAS LONGAS 
 
O día 22 de maio de 2017, integrantes do Colectivo Patrimonio dos Ancares localizamos unha nova estación con petroglifos no concello de Cervantes. Foi na parroquia do Pando, no monte de Grandas Longas situado a 1.364 metros de altitude, entre os ríos de Poso e Xunquiñas. Documentamos dúas rochas cunha cazoleta cada unha, unha con dúas cazoletas, e unha terceira con oito cazoletas. Esta última ten a particularidade de que dalgunhas coviñas parte unha canle, e dúas cazoletas comunícanse entre si. As súas medidas oscilan entre os 5 e 10 centímetros de diámetro e unha profundidade de entre 2 e 4 centímetros.
 
Este novo grupo de petroglifos atópase entre os do Teso de Acevedo e o Penedo Grande, localizados polo noso colectivo nos anos 2014 e 2016 respectivamente.
 
Os achados foron comunicados ao Servizo do Patrimonio Cultural en Lugo para que proceda á súa catalogación.

 

 
PETROGLIFOS DA PENA DOS CAMPUZOS
 
A principios de novembro, os do Colectivo Patrimonio dos Ancares documentamos outro grupo de petroglifos no concello de Cervantes. Foi no coñecido como monte Penas dos Campuzos, a 1.225 metros de altitude, pertencente á aldea de Moreira, na parroquia de Donís.
 
En dúas rochas graníticas horizontais localizamos un círculo con coviña central (quizais teña algún círculo máis pero non se distingue debido á erosión) e un semicírculo do que parte un apéndice ou liña, cazoletas e dúas gravuras que parecen representar as PEGADAS DUNS ANIMAIS UNGULADOS. Son estas últimas insculturas as que máis nos chaman a atención xa que na provincia de Lugo, que nós saibamos, non se leva descuberto ningún petroglifo destas caracteristicas. Non resulta doado saber o significado destas pegadas, quizais vencelladas a representacións naturalistas duns mamíferos que se apoiaban e camiñaban co extremo dos dedos revestidos duns pezuños. 
 
Neste mesmo conxunto aprécianse máis gravados que resultan difíciles de ver por estar moi erosionados. Temos pensado achegarnos ata alí unha noite e, por medio de luz artificial indirecta, saber de que motivos se trata.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.   

   

 
PETROGLIFOS DO MONTE BIDUAL
 
Localizámolos o día 13 de novembro de 2019. Foi no monte Bidual, entre as aldeas de Vilarello e Piornedo, parroquia de Donís, a 1.100 metros de altitude. Nunha pena granítica, arredor dunha pía natural, documentamos dúas combinacións, unha moi erosionada, de dous e tres círculos concéntricos con coviña central e tres grupos de coviñas agrupadas de dúas en dúas. Estes petroglifos podémolos adscribir á Idade do Bronce, hai uns 4.000 anos.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio para que proceda á súa catalogación.

 

 
PETROGLIFOS DE RÍO DE AGUA 1
 
O día 4 de febreiro de 2020 comunicamos ao Servizo de Xestión Cultural da Xunta de Galicia a localización dun novo grupo de petroglifos no concello de Cervantes. Foi na paraxe coñecida como Río de Agua, situada a 1.310 metros de altitude, entre os montes do Pico da Legua e o Teso de Acevedo, pertencentes á parroquia de O Pando.
 
No centro da parte superior dunha pena granítica lixeiramente inclinada, duns tres metros de longo por dous de ancho, foi gravada unha combinación de tres círculos concéntricos con coviña central cuxo círculo exterior ten unhas medidas aproximadas duns 30 centímetros de diámetro. En dúas esquinas da rocha tamén foron insculpidas dous grupos de dúas e catro cazoletas cunhas medidas que oscilan entre os 3 e 5 centímetros de diámetro.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.

 

 
PETROGLIFOS DE RÍO DE AGUA 2
  
O 19 de maio de 2021 documentamos un novo grupo de petroglifos na parroquia do Pando, a uns 1.300 metros de altitude, entre os montes do Teso de Acevedo e o Pico da Legua, na paraxe coñecida como Río da Auga. Nunha pena granítica de 2 por 3 metros, situada a ras do chan, localizamos unha combinación, bastante erosionada polo paso do tempo, de dous círculos concéntricos con coviña central, cun diámetro máximo de 25 cm. A uns 600 metros, nun afloramento, descubrimos tres coviñas duns 5 cm de diámetro e un cruciforme. Os achados xa foron postos en coñecemento de Patrimonio para que procedan á súa catalogación.
 
O achado foi comunicado a Patrimonio.
 


 

PETROGLIFOS NA CABANA DOS ESTREMEÑOS
 
O día 15 de febreiro de 2020, os do Colectivo Patrimonio dos Ancares documentamos dous novos grupos de petroglifos no Concello de Cervantes. Foi no sitio coñecido como A Cabana dos Estremeños, situada na Campa de Piornedo, a 1.550 metros de altitude, aos pés do Pico Mustallar (1.935 metros), en plena Serra dos Ancares.

 

O primeiro grupo, do que xa sabiamos dende hai tempo pero que non trasladaramos a Patrimonio, está formado por 15 coviñas cunhas medidas de entre 3 e 6 centímetros de diámetro gravadas sobre unha laxe plana. A uns 100 metros documentamos outro grupo composto por dúas penas, unha con 2 coviñas duns 5 centímetros de diámetro e a outra con 17 duns 3 centímetros de diámetro.

 

Aínda que polo de agora non queremos avanzar conxecturas sobre a antigüidade destes petroglifos, a non moita distancia, na mesma parroquia de Donís e na limítrofe de O Pando, temos documentado pedras con círculos concéntricos, coviñas, podomorfos e un ungulado de clara factura prehistórica. 
 
Pero o máis chamativo destes petroglifos é a grande altitude á que foron gravados o que os fai espectaculares. Ata o presente, só dous superan a estes: o do Mustallar, que os do noso colectivo localizamos no mes de novembro de 2015 a 1.800 metros de altitude, que xa foron catalogados por Patrimonio co código GA27012092, e o das Arcas, no concello ourensán de Manzaneda, a 1.770 metros.

 

Outro dato interesantísimo é o nome do lugar: A Campa dos Estremeños, clara alusión a unhas persoas naturais da lonxana Estremadura. En efectto, existe constancia de que ata finais do século XIX, de forma periódica e bianual, estremeños e casteláns traían ata a Serra dos Ancares os seus rabaños de cabras e ovellas. Nun documento dun preito do ano 1788 que nos facilitou don José Fernández, de Murias de Rao en Navia de Suarna, os habitantes de distintas aldeas da montaña queixáronse ante a xustiza do uso indebido da campa polos "rebaños trashumantes de la provincia de Extremadura...".
 
Os achados xa foron comunicados a Patrimonio para que procedan á súa catalogación.

 
PETROGLIFOS DE RÍO
  
O día 11 de setembro de 2020, os do Colectivo Patrimonio dos Ancares documentamos un novo grupo de petroglifos no concello de Cervantes.

 

No lugar coñecido como O Río, no límite entre as parroquias de Donís e O Pando, a 1.200 metros de altitude, localizamos unha pena granítica con dúas combinacións circulares con dous círculos concéntricos cada unha, unha con coviña central. A súa descuberta foi posible grazas a un documento do ano 1768 que cita a Pedra das Amboas situada nas proximidades do río de Xunquiñas e que foi utilizada como marco de término. O achado podemos consideralo como casual xa que, atendendo ao topónimo, buscabamos unha pena con pías a xeito de tinas ou vasillas; de feito "amboa" era un término utilizado en varias zonas da comarca dos Ancares para designar un recipiente grande para conter líquidos. Foi nesta pena con dúas grandes pías onde atopamos as gravuras.
 
As gravuras están moi erosionadas, de aí que tiveramos que facerlle as fotos ao anoitecer, con luz eléctrica indirecta.
 
Os achados xa foron comunicados a Patrimonio. 


PETROGLIFOS DA REBOLEIRA

Atopámolos no monte da Reboleira, en Pombeiro, na parroquia de Castelo. Trátase de tres penas de lousa cun total de cinco coviñas de distintos tamaños. Ao non estar asociadas a outros motivos, non nos atrevemos a aventurar unha cronoloxía aproximada. O día 26 de febreiro de 2024 comunicámollo a Patrimonio da Xunta de Galicia para que procedan á súa catalogación.




CASTROS
 
 
CASTRO DE SANTA MARÍA DO CASTRO
  
Preto da aldea de Sabadelle, na parroquia do Castro. A 561 metros de altitude sobre o nivel do mar. 
 
Habitado durante un breve espazo de tempo, entre o 50 a. C. e o século II d. C., no período de transición do mundo prerromano ao romano. Orientado, durante a dominación romana, cara á explotación mineira. Foi descuberto no ano 1994, cando as obras de acondicionamento do acceso á igrexa de Santa María. Escavado parcialmente nos anos 1995, 1996 e 1999, localízase nun estreito val de montaña, nun pequeno saínte de ladeira orixinado polo río Quindous, tributario do Navia. A súa situación na cunca do Navia, rica en recursos auríferos, explica a existencia do mesmo castro e a ocupación en época romana o que evidencia a categoría económica do poboado. Presenta un recinto principal e dous aterrazamentos polo sector sur, nun único nivel de ocupación. O recinto superior presenta unha planta de forma ovalada, bastante ben delimitada no seu perímetro por unha muralla de aterrazamento, realizada na súa parte norte a modo de parapeito, separada da ladeira por tres liñas de foxos executados aproveitando a forza hidráulica proporcionada polas canles de auga que se dirixían cara as minas auríferas próximas. Na zona sur hai un espazo máis baixo que puido estar adicado a explotacións agrícolas e gandeiras relacionadas co castro.

 

A maior parte das 23 vivendas de uso doméstico que ata o de agora saíron á luz, moi xuntas para aproveitar o espazo ao máximo, son de planta redonda, separadas por pequenas rúas enlousadas, canles de desaugue entre elas, escaleiras, muros de nivelación e de descarga e sistemas de drenaxe. Nalgunhas casas aínda se poden apreciar restos de muros revocados e pequenas despensas de pedra, así como os marcos de madeira das portas. Nunha documentouse a existencia de dous andares, o superior a modo de faio. Sobre o castro construíuse unha igrexa e un cemiterio (cristianización dun lugar pagano ou ocupación dun lugar de prestixio) o que provocou a alteración do asentamento dende a Idade Media.
 
No ano 1994 tamén se descubriu unha necrópole cristiana, con tumbas de laxas Alto e Baixo Medievais, documentándose 56 enterramentos. Trátase de sepulturas antropomorfas realizadas con pedra de lousa. Nalgúns casos reutilizáronse parte dos muros das construcións do castro como paredes das sepulturas; estaban tapadas con grandes laxas. Algúns corpos atopáronse inhumados con sudario. Nun dos enterramentos apareceu unha moeda datada entre os séculos XIII-XIV.

  

Entre os achados están uns bloques graníticos coa superficie lisa, con rebordo en resalte e coviñas, que puideron servir para triturar ou pulverizar algunha materia dura. Durante as escavacións apareceron muíños, algunhas moedas de época romana, unha folla de coitelo de ferro, un machado, un martelo e restos de cravos.
 
No ano 2006 determinouse a realización dunha actuación en relación coa mellora e acondicionamento de exteriores e o acceso ao conxunto que consistiu na limpeza e consolidación puntual das estruturas, a retirada da escaleira de acceso á igrexa para a construción dunha nova e a dotación dunha pasarela elevada anexa aos restos arqueolóxicos para conseguir unha nova visión dos restos.
 
Nunha actuación no ano 2022 procedeuse á limpeza e consolidación das estruturas. Tamén apareceron os restos dunha muralla.
 
Ao NO do castro atópase a explotación aurífera de época romana da Viña da Moura.
 
Nun lateral da igrexa de Santa María pódese ver a escultura dunha cabeza moi desgastada que, posiblemente, foi reaproveitada nunha das moitas remodelacións que sufriu o templo, mais ignoramos a súa procedencia. Presenta unha inscrición ilexible que foi repicada.
 
Segundo a lenda, debaixo da igrexa hai un túnel que vai dar ao río.
 
No nº 2 de Galicia Diplomática do ano 1892 recolle que no lugar do Couso un veciño, ao traballar a terra, atopou un pucheiro con 1.300 moedas. Ao comprobar que non eran de ouro nin de prata (eran de cobre) desfíxose delas. O escritor Manuel Castro López conseguiu tres que entregou a un experto para que as datara, asegurando este que eran romanas. 
 

No mes de outubro de 2018, dende o Colectivo Patrimonio dos Ancares e dende a Anpa do CPI de Cervantes solicitamos a súa declaración como Ben de Interese Cultural.  O día 20 de decembro saíu unha resolución no DOG da Dirección Xeral do Patrimonio Cultural que, atendendo a nosa solicitue, iniciábanse os trámites para a súa declaración.
 
No Consello da Xunta do 10 de outubro de 2019 asinouse o Decreto polo que se declara como BIC (DOG do 15 de novembro), posteriormente foi publicado tamén, como ordena a Lei do Patrimonio Histórico Español do 1985, no BOE do 13 de marzo de 2020. Na visita que no mes de outubro de 2019 fixeron o consellerio e os arqueólogos da Dirección Xeral do Patrimonio falouse dunha primeira intervención para consolidar as estruturas, acondiconar a contorna e reconstruír o muro que pecha o adro-cemiterio da igrexa que se levanta no castro. No mes de outubro de 2020 rematáronse os traballos, consolidándose todas e cada unha das vivendas, fogares, tumbas baixomedievais, o muro que se derrubara...
 

 
A principios do ano 2021, a petición do Colectivo Patrimonio dos Ancares, a Deputación Provincial de Lugo, por medio da Reserva da Biosfera dos Ancares Lucenses, cambiou os deteriorados sinais de dirección que anuncian o castro dende o concello de Becerreá ata o mesmo asentamento, mudando tamén a inexacta denominación de Castro de Santa María de Cervantes polo correcto de Santa María do Castro.
 


DOCUMENTO: FOTOS INÉDITAS DO CASTRO DE SANTA MARÍA
 
No mes de marzo de 2018, o amigo Roldán (José Ángel Fernández Revaldería) deu cunhas fotos que tiña esquecidas. E non é para menos, transcorreran 24 anos dende que as fixera. Fora no ano 1994, cando ao anchear o acceso á igrexa parroquial de orixe románica de Santa María do Castro, unha máquina escavadora topou cuns muros de lousa. Roldán, que axiña intuíu que aquilo podía ser algo importante, deu aviso para que se paralizaran os traballos. Así se fixo.
    
Aí van as fotos, un importantísimo documento fotográfico, inédito, que non sería posible se a Roldán non se lle dera, naquel lonxano día, pasar polo sitio.

  

 
 
 



 

 
O CASTRILLÓN
 
Na parroquia de Castelo. Monte situado a 627 metros de altitude sobre o nivel do mar. Na marxe esquerda do río Quindous e a pouco máis de medio quilómetro do castro de Santa María. Consta dun recinto delimitado por un muro de aterrazamento. No pé do monte pasaba a infraestrutura hidráulica dunha explotación mineria de época romana coñecida como Val das Curuxas. Hai quen cre que o monte Castrillón puído acoller unha garita de vixiancia do castro de Santa María.

 

Algunha guía fala de que preto deiquí atopouse unha ara, mais a información non é de todo correcta. De feito, foi descuberta por don Justiniano Rodríguez nun muro que pechaba unha finca de don Antonio del Río, en Seixas, aldea da parroquia de San Román. As últimas noticias que tiñamos sobre ela é que estaba en poder de don José Antonio García, da Casa da Queitana, en San Román, feito que confirmamos a principios do mes de xaneiro de 2014 no que don José Antonio tivo a xentileza de amosárnola, alumándonos, ademais, a historia da súa descuberta. En efecto, como sinalamos máis arriba, a ara formaba parte do peche dunha leira, mais ao parecer con anterioridade estivera na capela de Santiago (O Noso Señor Santiago, dicían os veciños), en San Román, e hoxe en día desaparecida (na ermida tamén se localizou unha pedra onde se podía ler a data de 1081 e o nome Froyla). É de pedra de granito e mide 76 cm de altura. Trátase dun prisma rectangular apoiado nunha basa con tres molduras. Na cara principal mostra a inscrición romana. Na cara menor dereita ten outra inscrición baixomedieval na que se le: ERA/(M)CXX/FROI/LA PSR/FECI. A romana foi lida e interpretada, segundo García y Bellido, de modo pouco crible. Novos informes permiten rectificar a súa lectura deste xeito: C. VALERIVS/CARVS/MIL. LEG. X./V. S. L M. É dicir: Caius Valerius Carus miles Legionis Decimae. Estaría datada no século I d. C. Trataríase dun soldado indíxena romanizado; como se sabe, os habitantes dos castros foron incorporados ao exército despois da conquista o que serviría para debilitar a capacidade de rebelión das poboacións indíxenas. 
 
O día 5 de xuño de 2014, cando a vimos por primeira vez, a ara estaba no baixo dunha casa, con caixas de mazás por riba e xunto un saleiro que estaba a deteriorar a pedra. Dende aquelas pedímoslle aos donos, infrutuosamente, que a donara ao Museo, ademais de que mentres a colocaran noutra parte, lonxe do sal e da humidade. O día 6 de febreiro de 2016, cando acompañamos ao profesor da Universidade de Alicante, Abascal Palazón, vímola de novo, a ara estaba a mellor recaudo, colocada sobre unha base de madeira nunha esquina do salón da casa.   
  

 
CASTELO DE FRADES
  
Parroquia de Cereixedo. A aldea é citada nun documento do mosteiro de Samos no ano 1091: "in Castello de Frs, cella integra". No ano 1262, os frades de Carracedo do Bierzo  posuían herdades en Castello de Fratibus. No ano 1310 é nomeado  como Castello de Frades. Hai quen sitúa aquí un castro e un castelo, mais polo de agora non existen datos escritos nin arqueolóxicos que confirmen tal teoría. Quizais a confusión veña dada porque no catálogo de Bens de Interese Cultural (BIC) si figura unha inexistente fortaleza. 


CASTRO DE CELA
 
Na parroquia de Cereixedo. A 815 metros de altitude sobre o nivel do mar, entre o río da Vara e o regueiro Castelo de Frades.
 
Érguese sobre un esporón encaixado nunha depresión montañosa formada polas correntes de auga citadas. Polo leste, a parte menos protexida, escaváronse cinco foxos consecutivos en cuxas zonas intermedias obsérvanse derrubes de muros que poderían estar relacionados co acceso ao castro.
 
Segundo a lenda, un bo día chegaron os mouros a Cela para apoderarse da aldea, mais os habitantes fixéronlles fronte e conseguiron expulsalos para o lugar onde logo construíron o castro.

 

 
A COROA DO COTO
 
Situado nun pequeno saínte da cara oeste da ladeira do monte Ricobo, na Veiga do Seixo, na parroquia de Cereixedo, que domina parte da cabeceira do río Cancelada. Ten un só recinto de forma ovalada, bastante ben delimitado polo pronunciamento do terreo no sector norte e oeste, sendo máis accesible polos lados leste e sur. No se aprecian construcións de foxos nin parapeitos.

 


 
O CASTRO DE CORNEANTES
 
Entre as aldeas de Corneantes, parroquia de Donís, e Olmos, na parroquia de Vilaquinte, a uns 550 metros de altitude sobre o nivel do mar e a unha distancia aproximada de ambos os dous lugares duns 400 metros en liña recta.
 
O xacemento atópase encaixado na depresión que forma o río Ser, nun pequeno meandro. Conta cun recinto tirando a oval, bastante ben delimitado polo pronunciamento do terreo no sector norte, sur e oeste, sendo a parte máis accesible polo leste. Na actualiade non se observan estruturas defensivas, só o que semella un foxo. Non moi lonxe érguense as capelas de Santiago (Corneantes) e San Pedro (Olmos).
 
A surpresa levámola cando nos contaron que xunto a ermida de Corneantes apareceran unhas tumbas ao ampliar a estrada local que discorre ao seu carón. Un dos veciños, armado de petola, rascou no muro de terra e, en efecto, alí apareceron os restos dun dos enterramentos construído con lousas. Dixéronnos que saíran á luz varias tumbas e que no seu interior había esqueletos humanos completos. Cando lle preguntamos se tiñan coñecemento de quen as fixeran, non o dubidaron: foran feitas polos celtas! Mais todo apunta a enterramentos medievais.
 
E unha lenda. Nas proximidades do castro hai un lugar coñecido como A Franxoeira ou A Franxueira, un terreo pino e pedroso que cae cara o río Ser. Dicíase que aí se xuntaban co demo as bruxas da zona.

 


 
TESO DO CASTRO ou CHAO DO CASTRO
 
En O Chao, parroquia de Dorna. A pouco máis de 1.000 metros de altitude sobre o nivel do mar. Situado a uns 300 metros da aldea, érguese sobre o río Quindous que no lugar coñecen como de Dorna. De forma ovalada, ten unhas medidas aproximadas de 150 metros no eixo máis longo e de 100 metros no menor. Está ben delimitado pola disposición do terreo e unha muralla de contención. Polo oeste obsérvase unha muralla-parapeito. Romanizado.
 
Uns veciños contáronnos que, segundo a tradición, no século XIX había xente que vivía no recinto polo que non se pode desbotar que reaproveitaran, ao menos parcialmente, os restos das primitivas vivendas castrexas; de feito, o veciño de máis idade aínda lembraba ter visto restos dos muros.
 
Ao castro precédeo o lugar coñecido como A Corola do Castro, un terreo hoxe en día adicado a cultivo se ben non se aprecian restos de estruturas, quizais achandadas polos labores agrícolas que se desenvolveron no lugar ao longo do tempo; sería por aquí por onde se accedería ao recinto. 

 


 
CASTRO DE DRADA
 
Na parroquia de A Ribeira. Situado nun esporón que domina un tramo da bacia baixa do río Ser, cun desnivel de pouco máis de dez metros sobre o cauce do río. Presenta numerosos afloramentos rochosos. Polo leste vense tres foxos consecutivos. Entre os foxos unhas estruturas a base de muros quizais relacionados coa entrada ao recinto. A continuación do último foxo levantouse un muro de contención. O punto máis alto atópase rematado por unha torre de considerables porporcions que completa o sistema defensivo. Polo norte está delimitado de forma natural por medio dun afloramento, reforzado por un parapeito ou muralla. Na parte sur e oeste está delimitado mediante aterrazamentos e a disposición do terreo que dotan o castro dun certo espazo interior. Romanizado.     

 
A COROA DO CASTRO
 
Entre Padornelo e Valgos, na parroquia de A Ribeira. Sobre o regueiro de Valgos. Castro romanizado. Consta dun único recinto tirando a circular de pequenas dimensións. Polo oeste tiña un foxo ocupado actualmente por unha pista. Detrás do foxo, ao comezo do asentamento, hai unha especie de muralla escalonada. 
 
Unha veciña orixinaria de O Padornelo e que na actualidade vive en Lugo, de 76 anos de idade, contounos que de nena, cando ía co gando, víanse unhas estruturas pétreas e que un seu avó lle dicía que eran sepulturas.

 

 
CASTRO DE VILARTATÍN
 
En Vilartatín, na parroquia de A Ribeira. Todas as persoas consultadas negaron a existencia dun castro en terras da aldea, a única referencia da que dispoñemos é a do inventario publicado no Diario Oficial de Galicia do 12 de xullo de 1991. 

 
CASTRO DA BARCIA
 
Na parroquia de San Tomé de Cancelada. Situado na parte alta da ladeira leste da Serra da Treitoira, nunha zona onde se aprecia unha pequena ruptura da pendente que foi acondicionada como hábitat. Consta dun recinto case circular delimitado por un terraplén de aterrazamento. Alterado por unha torreta de alta tensión.

 



OS CASTROS DE DUMIA
 
En Dumia, na parroquia de Santo Tomé de Cancelada. Situado na ladeira sur da Serra da Cortella. Ten un recinto principal con dous aterrazamento pola parte oeste. O sistema defensivo está formado por unha sucesión de foxos e caballóns. Tralo último foxo ten un reforzo na muralla. Romanizado. Obsérvanse actuacións furtivas. 

 



CASTRO DO TESO DA VELLA ou PENA DOS MOUROS
 
Na parroquia de Santo Tomé de Cancelada. Situado no remate dunha dorsal en forma de saínte que domina a desembocadura do río Cancelada. Consta dun recinto principal de forma tirando a ovalada. Polo nordeste obsérvase un profundo foxo que separa o castro dos terreos máis elevados. Romanizado, atópase por riba da Vía Romana XIX.

Unha vella fiaba fíos de ouro que despois colgaba dos carballos.
 
   
 



CASTRO DE PENA TALLADA ou de SANTA CATARINA 
 
Na aldea do Fabal, no lugar coñecido como a Reboleira de Pena Tallada e Santa Catarina, na parroquia de Vilasante. A 628 metros de altitude sobre o nivel do mar. 
 
Segundo información achegada por Tito Fernández de Témez, o castro, logo romanizado, foi cristianizado coa construción dunha capela posta baixo a advocación de Santa Catarina; a imaxe foi trasladada á capela do Pazo do Fabal no ano 1726, ao seren derrubada a primitiva ermida.
 
A Pena Tallada, cunha fenda de máis de 15 metros de altura e que segundo a tradición foi cortada polos primitivos moradores, protexe o castro polo N-L, a xeito de gran defensa natural. Unha serie de aterrazamentos distribuén o seu espazo. Protexido por varios foxos e parapeitos. Atopeamos o que semella a soleira dunha porta, cun burato onde iría o couzón que a faría xirar. Dende o castro divísase todo o val fluvial dende a Serra de San Pedro ata o Monte Redondo, por riba de Santo Tomé e o val do regueiro do Pontorrón.
 
Segundo a lenda existe un túnel polo que baixaban os mouros ata o río para que bebesen as cabalarías e para fuxir eles mesmos cando había liortas; abaixo no río hai un gran barcal feito na pena para que bebesen sen ser vistos.
 
Para acceder ao castro dende O Fabal hai que cruzar o fermoso río das Casas por unhas pontellas de madeira. Xunto a segunda pontella podemos admirar un impoñente muíño e unha pequena seimeira, e logo seguir o costento camiño que, despois duns 400 metros de percorrido, nos leva ata o cume. O  carballo é a árbore dominante. O Concello ten habilitada unha ruta de sendeirismo. 



 
CASTRO DO CHAO DO MUÍÑO
 
Situado nun pequeno meandro do regueiro de Riamonte, na cabeceira do río Cancelada, na parroquia de Vilarello. Presenta un único recinto de forma ovalada, resultado dos traballos mineiros que orixinaron un foxo de considerables dimensións e que separa o asentamento da ladeira. Polo leste ten un terraplén. Romanizado. Obsérvanse intervencións furtivas.
 
 

Mámoas, petroglifos e castros do concello de Cervantes
 
A descrición dos xacementos e as fotos é obra do Colectivo Patrimonio dos Ancares
As imaxes do relevo, ortofotos e fotos do voo americano 1956-57 foron extraídas do Sixpac e IGN

© Colectivo Patrimonio dos Ancares